‘If you pay peanuts, you get monkeys’

Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Het kan lelijk uitpakken. Zo werd ik jaren geleden gevraagd een offerte te maken voor het schrijven van teksten voor een website die bestond uit meer dan 200 (!) pagina’s. Je snapt: dat werd een behoorlijke offerte. De opdrachtgever vond mijn uurtarief (van toen 65 euro per uur) te hoog en koos voor een onervaren schrijver die het voor zo’n 20 euro per uur wilde doen.

Anderhalve maand later klopte de opdrachtgever weer bij me aan: de teksten waren een zooitje. Of ik een offerte wilde maken om deze te redigeren. Die offerte viel niet veel lager uit. Het rechttrekken van dat zooitje zou me bijna evenveel tijd kosten als alles zelf schrijven. Meneer bedankte.

Moraal van het verhaal? Welk tarief jij acceptabel vindt bepaal je zelf. Maar de goedkoopste kiezen is vaak niet het beste idee. ‘If you pay peanuts, you get monkeys’.