Klantverhalen: in mijn vorige blog probeerde ik je al te overtuigen van het nut ervan. Ook deelde ik een paar do’s & don’ts. Maar hoe vlieg je dat nou aan zo’n klantverhaal? In deze blog deel ik een stappenplan voor het schrijven van een klantverhaal. En joh, ik ben de rotste niet: ik gooi er ook nog een paar do’s en don’ts in.
Yes! Jij gaat aan de slag met een klantverhaal. Vind ik mooi! Klim maar eens goed in die pen. (Of zet er een tekstschrijver op, mag natuurlijk ook.) We beginnen bij het begin!
#1 Kies de juiste klant
Wat voor soort klanten wil je aantrekken? Op basis daarvan kies je de ideale klant voor een klantverhaal. Jouw potentiële klant moet zich namelijk in het verhaal kunnen herkennen. Wil jij graag meer klanten uit de zorgsector? Dan laat je dat belastingkantoor, waar je ooit een klein klusje voor deed, even links liggen.
#2 Stel een vragenlijst op
Weet wat je wilt vragen. Stel een lijstje met vragen op en zet deze in een logische volgorde. Wanneer een gesprek ineens alle kanten op vliegt (en geloof me, dat doet het vaker wel dan niet), dan heb je altijd je vragenlijst om naar terug te gaan. Het biedt een stukje houvast. Voor een klantverhaal behandel je in ieder geval:
#3 Plan een belafspraak in
Een beller is sneller. Cliché maar waar. Daarnaast haal je tijdens een gesprek veel vaker een mooie quote op en kun je ingaan op wat de klant te zeggen heeft. Zo kan een gesprek je verrassen en inspiratie geven voor aanvullende vragen.
#4 Werk je gesprek uit
De informatie is binnen, schrijven maar. Noem in het klantverhaal duidelijk wie de klant is en wat zijn activiteiten zijn. Is het een bedrijf? Dan is vaak ook de bedrijfsgrootte relevant. Houd in de basis de volgorde van je vragen aan (voor, tijdens, na) en werk met tussenkopjes. Licht mooie quotes uit om het verhaal kracht bij te zetten. En vergeet je de ‘call to action’ aan het eind niet? Een lezer met interesse moet je gelijk binnenhalen.
#5 Laat je verhaal goedkeuren
Publiceer nooit een klantverhaal zonder toestemming van de klant. Laat het verhaal nalezen en goedkeuren. Want je wilt jouw klant wel tevreden houden. Een klant verliezen om een nieuwe binnen te halen is een beetje zinloos. Of niet?
Wat neem je nou vooral wél mee in een klantverhaal en waar moet je ver van wegblijven? Een paar dingen om op te letten.
Brand je jouw vingers liever niet aan het schrijven van een klantverhaal? Roep dan vooral de hulp van een tekstschrijver in. Een tekstschrijver kijkt met een frisse blik naar de samenwerking tussen jou en je klant en stelt vragen die jij zelf misschien niet zou stellen. Een tekstschrijver is – zeg maar – net Zwitserland 😉.
Voorbeeld zien? Dat kan!
In opdracht van SmartDocuments Nederland zette ik het klantverhaal van gemeente Landsmeer op papier.
Je leest het hier! »