Jouw klanten aan het woord

Een illustrator, fotograaf of goudsmid; ze vinden het heel normaal om hun werk te showen. Met een expositie of gewoon online op hun website. Onder het kopje ‘portfolio’ pronken voorbeelden van hun werk. Prachtige plaatjes sieren de pagina. Maar wat als jouw product of dienst zich lastig in een plaatje laat vangen?

Terwijl de goudsmid haar nieuw ontworpen ringen ‘even’ op de kiek zet, is het jou een raadsel hoe jij jouw nieuwe software in beeld brengt bij potentiële klanten. Logisch, een foto van een IT’er die een update draait is nou eenmaal niet erg sexy… (De IT’er zelf misschien wel. Maar daar ga ik niet over.)

Zonde! Jouw werk – sexy of niet – mag ook gezien worden! Hoe? Door middel van  een klantverhaal. Waarom? Dat ga ik je in deze blog haarfijn uitleggen.

 

Een klantverhaal: wat is het?

Jouw klant aan het woord! Een klantverhaal (of klantcase, geef het beestje zelf maar een naam) is een beschrijving van een opdracht die je hebt uitgevoerd, verteld door de klant. Dé manier om potentiële klanten een indruk te geven van jouw kwaliteiten, wanneer jouw dienst of product zich moeilijk laat vertalen naar één sterk portfolio-item. Een klantverhaal vertelt potentiële klanten hoe bestaande klanten jouw diensten of product (hebben) ervaren. Hoe laat je de wereld anders weten dat jouw coaching fenomenaal is? Of dat jouw ingenieuze software het leven zoveel leuker maakt?

Klantverhaal versus review

Misschien heb jij je antwoord op voorgaande vraag al klaar staan. Good for you. Ik gok dat je nu die prachtige Google-reviews in mijn gezicht wilt slingeren. Doe maar niet. Ik ken ze, ze zijn top en van grote waarde. Lekker om blijven vragen bij jouw klanten en opdrachtgevers. Waarom je alsnog dat klantverhaal moet overwegen? Omdat je in een klantverhaal dieper in kunt gaan op je dienst (of de effecten/voordelen van jouw product) dan in een review. Het beschrijft de situatie voor en na het gebruik van jouw dienst of product. Het probleem van de klant, de door jou geboden oplossing, het proces, wie jij bent, hoe je werkt en de resultaten; het komt allemaal aan bod. Jouw klantverhaal is een voorbeeldsituatie, waarin een potentiële klant zichzelf herkent. (En even eerlijk: wie houdt er niet van herkenning?)

Bonus: door rekening te houden met het zoekgedrag van jouw droomklant bij het schrijven van je klantverhaal, draagt het ook nog eens bij aan jouw vindbaarheid.

Zo, nu jij weer. Met je review.

Een klantverhaal als aanvulling op je portfolio

Mocht je nu denken: ‘klantverhalen zijn er alleen voor ingewikkelde producten en ongrijpbare diensten’, think again. Ook op jouw portfolio vol meesterwerken is het een mooie aanvulling. Jouw portfolio toont het eindresultaat, maar zegt niets over jouw werkwijze en sprankelende karakter. Met een goed verhaal van jouw klanten breng je ook dit in beeld. Het gaat – zeg maar – niet alleen om de bestemming, maar om de reis (*nekharen instant omhoog*). 😉

Een klantverhaal is jouw functioneringsgesprek

Jij bent je eigen baas. Wie beoordeelt jou als ondernemer? Jup: jouw klant. De klantervaring is dan ook eigenlijk het functioneringsgesprek van de ondernemer. Waardevol, want je kunt er veel uit halen om jouw aanbod en werkwijze mee te verbeteren. En wat levert een beter aanbod je op? Precies. Meer klanten. Dus is jouw klant kritisch en doet dat een beetje pijn? Houd je dan vooral vast aan de waarde van de kritiek: zonder feedback geen groei.

Hoe vlieg je dat nou aan zo’n klantverhaal?

Genoeg geouwehoerd, hoe vlieg je dat verhaal nou eigenlijk aan? Heel kort gezegd: je gaat het gesprek aan met jouw klanten en vraagt ze naar hun ervaring. (Goh, die had je niet zien aankomen 😉.) Welk probleem had je klant en hoe kwam hij of zij bij jou uit? Hoe blies je die klant van de spreekwoordelijke sokken? Hoe verliep het traject, wat waren de verwachtingen en wat zijn de resultaten? Met mijn stappenplan voor het schrijven van een klantverhaal kom je een heel eind, maar zorg in ieder geval dat je:

#1 De juiste klanten kiest
Met jouw klantverhaal heb je een doel. Die ene dienst in de spotlight zetten of jouw unieke werkwijze laten zien bijvoorbeeld. Daar kies je de klanten op uit. Je wilt laten zien waarom mensen juist met jou in zee moeten gaan. Maar in jouw bootje heb je toch het liefst die toffe klanten waar je ondernemershart sneller van gaat kloppen. Die klanten waar je er meer van zou willen hebben. Ondernemers uit een specifieke branche bijvoorbeeld. Bedenk goed wie jouw droomklant is en in welk verhaal zij zich zullen herkennen. Vond jij de samenwerking met die duurzame reisorganisatie helemaal te gek en wil je graag meer van dit soort klussen? Vraag deze (ex-)klant dan om zijn ervaring te delen.

#2 Niet overdrijft
Je wilt goed overkomen in een klantverhaal. Je zult dan ook niet snel die zeer ontevreden klant van vorig jaar benaderen. Niets mis mee. Maar kijk wel uit dat het niet één grote lofzang aan jouw adres wordt. Is een klant helemaal lyrisch over jouw kwaliteiten? Fijn! Maar temper het een beetje. Niemand houdt van een blaaskaak. Moet je dan superbescheiden zijn? Hell no! Laat ze maar zien wat je waard bent. (Het gaat allemaal om balans.)

#3 Ook struikelblokken benoemt
Je kunt niet altijd zes gooien. Liep je tijdens een traject ergens tegenaan of ging je gewoon volle bak onderuit? Own it! Wees niet bang deze struikelblokken mee te nemen in een klantverhaal. Het is dé kans om te laten zien hoe jij problemen oplost. Je toont hiermee niet jouw zwakte, maar jouw vermogen om problemen te tackelen en op te lossen. Vraag je klant hier ook naar. Het laat namelijk zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de ervaring van de klant. (En niet alleen op zoek bent naar een grote bos veren in je ****.)

Hup! Aan de slag dus. Bellen met die klanten. Zakt de moed je nu al in de schoenen? Dan schakel je toch gewoon een tekstschrijver in? 😉

Klantverhalen

Zelf aan

de slag

Lees ook mijn stappenplan voor het schrijven van klantverhalen.

Stappenplan klantverhaal »